In dit interview praten we met Lotte Telleman, de enthousiaste adjunct-directeur van De Zuidwester, een basisschool binnen Spaarnesant. Met een rijke loopbaan en passie voor onderwijs deelt zij haar ervaringen, verantwoordelijkheden en dromen voor de toekomst. Van het organiseren van Talentateliers tot het begeleiden van teamleden en het ontwerpen van een uitnodigende flyer – geen dag is hetzelfde. Benieuwd naar wat Lotte inspireert, waar zij trots op is en waarom zij Spaarnesant een unieke organisatie vindt? Lees dan verder!
In het onderwijs is geen dag hetzelfde, en dat maakt het juist zo leuk! Ik haal veel energie uit verbinding met mensen en het creëren van positieve energie, zowel voor het team als voor de kinderen.— Lotte Telleman, adjunct-directeur op De Zuidwester
Waarom heb je ervoor gekozen om bij Spaarnesant te komen werken?
Ik liep mijn LIO-stage op De Hannieschaft, daar werd mij toen aan het einde van het jaar een fulltimebaan aangeboden. Die heb ik met veel plezier aangenomen, ik kende Spaarnesant toen nog niet zo goed maar voelde me gezien op de school.
Hoe ziet een dag in jouw functie eruit?
Sinds december ben ik adjunct-directeur op De Zuidwester. Hiervoor was ik leerkracht en daarna internbegeleider. En welke functie je ook hebt, in het onderwijs is geen dag hetzelfde en dat maakt het juist zo leuk!
Vanmorgen heb ik een rondleiding gegeven aan potentieel nieuwe ouders. Dat vind ik altijd heel leuk om te doen. Ik vertel met veel trots over de mooie dingen die gebeuren bij ons op school! Na afloop heb ik een flyer meegegeven die ik heb ontworpen met o.a. een QR-code van ons Instagram kanaal dat ik hier sinds kort heb aangemaakt. Op deze manier proberen we ook meer te laten zien van wat er allemaal gebeurt in de school, soms moet je bij ons namelijk een beetje door die lelijke buiten muren heen kijken 😊
Ook ben ik vandaag druk met de formatie, we hebben nog een paar plekjes te vullen dus ik heb sollicitatiegesprekken en wat belafspraken.
Tussendoor gebeurt er natuurlijk van alles. Naast mijn kantoor, in onze keuken in de centrale hal, wordt op dit moment een Quooker geïnstalleerd. Samen met een werkgroepje zijn we de afgelopen tijd druk bezig met creëren/ aanschaffen van een nieuwe teamkamer. Een stukje van het budget hebben we gebruikt voor een Quooker beneden, dat scheelt heel veel ergernis bij de waterkoker. En dat draagt weer bij aan nóg blijere leerkrachten voor de klas.
We zijn een Talentfluisterschool en binnenkort hebben we Talentatelier op school waarin ouders en teamleden workshops gaan geven. Dit jaar doe ik de coördinatie van de Talentwerkgroep nog even samen met een startende leerkracht. Vandaag verstuur ik de inschrijflijsten en vertel hoe ze bonnetjes kunnen declareren voor het aanschaffen van materialen. Het beloven echt weer twee waardevolle dagen te worden!
Na schooltijd heb ik een ontwikkelgesprek met een leerkracht. Dat vind ik één van de leukste dingen om te doen. Ik vind het heel waardevol om zo bewust even de tijd voor iemand te nemen en vind het altijd erg verbindend. We hebben het over waar men trots op is, maar ook wat de valkuilen van iemand zijn en welke ambities iemand heeft op korte en langer termijn. Ook hier gebruiken we de Talentfluisterkaarten voor volwassenen bij.
Wat zijn jouw belangrijkste verantwoordelijkheden?
Wat ik fijn vind is dat Femke (directeur) en ik de taken gelijkwaardig hebben verdeeld. Natuurlijk is Femke uiteindelijk eindverantwoordelijk maar in principe doen we dezelfde taken. Zo voeren we allebei met de helft van de teamleden ontwikkelgesprekken, hebben we de werkgroepen verdeeld en hebben we de dagen verdeeld waarop we de ziektevervanging doen.
Wat is het leukste/mooiste moment geweest in je werk?
Het leukste vind ik wanneer kinderen eerst beetje voorzichtig binnenkomen bij mij en door het jaar heen dan steeds Ik denk dat de mooiste momenten toch met kinderen zijn. Dat is toch waar we het uiteindelijk allemaal voor doen. Ik ben altijd geïnteresseerd in gedrag van mensen en heb eerder in mijn carrière dan ook de opleiding gedaan tot Gedragsspecialist. Ik denk dat de mooie momenten die me bij zijn gebleven vooral zitten in kinderen die zich begrepen en gewaardeerd voelen.
Waar ben je het meest trots op in je werk?
Het mensgerichte is waar ik de meeste affiniteit mee heb in mijn leidinggevende functie. Ik sta graag in verbinding met mensen en ben in staat een positieve energie te creëren. Ik ben een harde werker die vol passie het beste uit mensen, de organisatie en de kinderen probeert te halen. Mijn kracht ligt in het bieden van rust en structuur. Ik hou van reuring en ben iemand die door mijn rust overzicht kan bewaren.
Kun je iets vertellen over jouw loopbaan en ontwikkeling binnen Spaarnesant?
Ik startte in 2010 als fulltime leerkracht op de Hannieschaft. Daar heb ik altijd combinatieklassen lesgegeven in de groepen 5 t/m 8. Toen ik startte op de school was de populatie nog heel anders dat dat hij nu is. Ik begon mijn carrière met Anita Snoek als directeur. De school heeft toen een enorme omschakeling gemaakt en ik vond het heel tof dat mee te maken. We zijn daar toen ook gestart met PBS waar ik PBS-coördinator werd en de verbinding was tussen ouders en school. Een logische stap was toen voor mij om de Master SEN tot Gedragsspecialist te gaan doen.
Na een klein uitstapje naar De Gunning (Cluster 4) waar ik de didactiek miste, ben ik tijdelijk op De Cirkel gaan werken. Ik merkte door de opdrachten van mijn opleiding dat ik het begeleiden van andere leerkrachten erg leuk vond en heb daarom toen gesolliciteerd op De Spaarneschool als internbegeleider. Daar heb ik zes jaar met heel veel plezier gewerkt (Als je er nog nooit geweest bent en je hebt de kans, ga er een keer kijken, het is een prachtig verscholen school van Spaarnesant waar hele mooie inhoudelijke dingen gebeuren). Tijdens deze zes jaar heb ik de opleiding tot Internbegeleider/Remedial Teacher gevolgd en een opleiding gedaan tot Hoogbegaafdheisspecialist. Daarnaast heb ik op andere scholen binnen Spaarnesant tijdelijk IB-interim werk gedaan. Ook heb ik in die tijd zelf twee kinderen gekregen waarvan de oudste nu op de Hannieschaft zit en de jongste in oktober begint.
En nu werk ik sinds december op De Zuidwester als adjunct-directeur en rond ik in juni de Schoolleidersopleiding Basisbekwaam af. Ik ga elke dag met veel plezier naar mijn werk en leer ontzettend veel!
Heb je nog grote dromen voor in de toekomst?
Volgend jaar ga ik verder met de Schoolleidersopleiding Vakbekwaam en hoop ik in de toekomst ooit directeur te worden. Maar voorlopig zit ik goed als adjunct-directeur op De Zuidwester, ik kom pas net kijken!
Hoe zou je de bedrijfscultuur omschrijven binnen Spaarnesant?
Wat ik leuk vind is dat ik inmiddels zoveel mensen ken binnen Spaarnesant. Ik voel me gezien binnen Spaarnesant, krijg kansen opleidingen te volgen en er wordt zowel inhoudelijk als sociaal veel georganiseerd. Ik vind Spaarnesant innovatief en mensgericht.
Wat vind je van de werksfeer?
Als directielid heb je vaker contact met de mensen van het stafbureau, maar ik kan me voorstellen dat het voor de mensen op de scholen soms niet helemaal duidelijk is wie nou precies wat doet binnen Spaarnesant. Ik ben heel blij met Eline (HR) en Marwieke (Recruiter) en heb fijn en snel contact met hen. Maar ook de mannen van ICT die op alle scholen komen zijn snel te bereiken.
Het is fijn dat er veel gelegenheid is om andere Spaarnesant collega’s te ontmoeten, via de Spaarnesant Academie, de SPSsport en binnenkort weer het Spaarnesant Mini festival. Ik vind de sfeer dan altijd erg gezellig!
Wat is jouw tip aan anderen die het onderwijs in willen?
De scholen binnen Spaarnesant zijn divers dus kom vooral bij Spaarnesant rondsnuffelen 😉