Waarom is Leerjaar 9 in het leven geroepen?
Je ziet dat in het voortgezet onderwijs veel kinderen in het eerste jaar niet makkelijk mee kunnen komen. Vaak zie je dit als leerkracht van groep 8 al aan komen en zou je zo’n kind nog meer tijd gunnen vóór de overstap naar het VO. De reden kan divers zijn; een stukje meer zelfvertrouwen, een focus op plannen en organiseren. Een leerling die naar een bepaalde school toe wil en daar nog andere vaardigheden voor nodig heeft. Met Leerjaar 9 kunnen wij kinderen die kans bieden.
Wat kan een kind verwachten als het in Leerjaar 9 terecht komt? Hoe ziet bijvoorbeeld een lesdag eruit?
In de ochtend werken de kinderen volgens een individueel rooster. Elk half uur worden zij op een bepaalde plek verwacht, waar zij instructie krijgen of zelfstandig gaan werken bij verschillende leerkrachten. In de middag zijn zij samen met de eigen groep en werken zij thematisch of aan een onderwerp wat juist voor die groep, of leerling, van belang is. Zo had de groep van vorig jaar heel veel moeite met teksten lezen en hebben we met behulp van wereldoriëntatie daar een focus opgelegd.
Er is veel aandacht voor het proces van leren en wat dat betekent voor het verdere handelen van de leerlingen. Reflectie is een belangrijk goed.