Waarom is Leerjaar 9 in het leven geroepen?
Je ziet dat in het voortgezet onderwijs veel kinderen in het eerste jaar niet makkelijk mee kunnen komen. Vaak zie je dit als leerkracht van groep 8 al aan komen en zou je zo’n kind nog meer tijd gunnen vóór de overstap naar het VO. De reden kan divers zijn; een stukje meer zelfvertrouwen, een focus op plannen en organiseren. Een leerling die naar een bepaalde school toe wil en daar nog andere vaardigheden voor nodig heeft. Met Leerjaar 9 kunnen wij kinderen die kans bieden.
Wat kan een kind verwachten als het in Leerjaar 9 terecht komt? Hoe ziet bijvoorbeeld een lesdag eruit?
In de ochtend werken de kinderen volgens een individueel rooster. Elk half uur worden zij op een bepaalde plek verwacht, waar zij instructie krijgen of zelfstandig gaan werken bij verschillende leerkrachten. In de middag zijn zij samen met de eigen groep en werken zij thematisch of aan een onderwerp wat juist voor die groep, of leerling, van belang is. Zo had de groep van vorig jaar heel veel moeite met teksten lezen en hebben we met behulp van wereldoriëntatie daar een focus opgelegd.
Er is veel aandacht voor het proces van leren en wat dat betekent voor het verdere handelen van de leerlingen. Reflectie is een belangrijk goed.
Jullie hebben nu één Leerjaar 9 gehad. Kun je vertellen wat voor de kinderen betekend heeft?
Ik denk dat de kinderen veel meer zelfvertrouwen hebben gekregen en een bewustere keuze hebben gemaakt voor het VO. Wat wil ik en wat heb ik daar dan voor nodig? Ze hebben ervaren waar ze goed in zijn, maar ook waar ze minder goed in zijn.
Het leukste is om dit filmpje te bekijken waarin de kinderen zelf vertellen.
Wat heeft Leerjaar 9 jullie als school gebracht?
Er is veel trots onder alle kinderen dat er überhaupt een Leerjaar 9 op hun school is. Het geeft een andere dynamiek in school. Kinderen uit Leerjaar 9 hadden ook specifieke taken. Zo was er één jongen die verantwoordelijk was voor het bijvullen van de handdoekjes en de wc-rollen. Voor hem een belangrijke en serieuze taak die door de andere kinderen ook heel serieus werd genomen; ze kwamen uit zichzelf naar hem toe als de handdoekjes op waren.
Voor collega’s is het ook fijn om te weten dat er ook nog een ander optie is, dan per se gelijk naar het VO. Het zou fijn zijn als dat op meer scholen bekend werd. Je wilt natuurlijk dat er iets veranderd in het VO, maar dat is nu nog niet zo. We kunnen zeggen ze zijn er mee bezig en er zijn ontwikkelingen, maar de kinderen van nu hebben daar niets aan. Dus wij zeggen: “Nou, voor nu zijn wij er!”
Heb je zelf nog vragen of wil je meer weten over Leerjaar 9, neem dan contact op met andrea.koopmans@spaarnesant.nl
 
             
        