Van stage naar schoolopleider: Marjolein en Annemieke over hun reis binnen Spaarnesant

Passie voor het opleiden van nieuwe generatie leerkrachten

Schoolopleiders Marjolein (M) en Annemieke (A) hebben elk hun eigen pad bewandeld binnen Spaarnesant, maar delen dezelfde passie voor het opleiden van nieuwe generatie leerkrachten. In dit interview vertellen ze over hun werk als schoolopleiders, de uitdagingen en successen die ze ervaren, en de ontwikkelingen die ze binnen de organisatie hebben doorgemaakt. Van persoonlijke groei tot de introductie van samen opleiden: beide vrouwen delen wat hen drijft in het onderwijs en geven waardevolle tips voor aspirant-onderwijsprofessionals.

Het mooiste is wanneer je een student van begin tot eind ziet groeien en uiteindelijk een collega wordt.
— Marjolein

Waarom heb je ervoor gekozen om bij Stichting Spaarnesant te komen werken?

A: Ik woon in Haarlem en wilde graag bij het onderwijs werken. En toen kwam ik bij Spaarnesant terecht.

M: Ik heb ruim 30 jaar geleden stagegelopen bij SPS. En vanaf die tijd werk ik al bij SPS.

Hoe ziet een dag in jouw functie eruit?

Er is geen dag hetzelfde. We verdelen onze tijd tussen overleg op stafbureau, studenten bezoeken, DO, thema dagen, PABO dagen, overleg met de PABO, belgeleiden studenten, beoordelen van studenten. Nieuw beleid starten, aanscherpen.

Dus eigenlijk zijn we reizend binnen de stichting. We komen op alle scholen. Overleg met mensen uit het veld, iedereen weet ons te vinden.

Dit jaar hebben we 69 studenten die we begeleiden.

Wat zijn jouw belangrijkste verantwoordelijkheden?

Nummer 1: vinden wij studenten op een stageplek zetten in overleg. Waar ze groeien om hun persoonlijke doelen kunnen bewerkstelligen/bereiken.

Nummer 2: het aansturen van de begeleiders van de studenten. Contact houden met iedereen die om onze studenten heen staan. Onze collega’s /begeleiders zijn stage coördinatoren, directeuren, SLB’ers vanuit de PABO, HR afdeling, de financiële afdeling.

Nummer 3: cursussen geven. In het begeleiden van de begeleiders. Hoe begeleid en beoordeel je.

Nummer 4: thema praktijk dagen organiseren. Elk jaar hebben we 4 thema’s door de pabo gegeven. Hier bedenken we zelf een dag bij.

Wat is het leukste/mooiste moment geweest in je werk?

M: Dat ik studenten heb gezien van binnen komst tot het einde. Er was een student die was vol passie begonnen maar bleek veel ontwikkel punten te hebben. Maar is er wel vol voor gegaan. En dat is nu een geweldig draaiende collega. En als ik die dan tegenkom dan ben ik zo trots dat het deze student gelukt is. En dat dat nu een collega is.

A: Dat ik verrast ben. Dat ik soms een vooroordeel heb over een student en dan word ik helemaal van m’n sokken geblazen. Wat ik ook heel fijn vind is als we een thema dag in elkaar hebben gezet dat een student aangeeft dat ze er veel aan hebben gehad.

Waar ben je het meest trots op in je werk?

Dat nu de nieuwe richting dat het nu echt voeten in de aarde krijgt. Dat samen opleiden nu eindelijk werkelijkheid is geworden. Dit hebben wij samen mogen opzetten.

Ook trots op dat we studenten en collega’s in hun kracht kunnen zetten.

Kun je iets vertellen over jouw loopbaan en ontwikkeling binnen Spaarnesant?

A: Sinds 5 jaar werk ik binnen SPS. ik ben in de inval pool begonnen bij SPS. Hiervoor heb ik toen gekozen omdat ze directeur is geweest en dat is geen goede match geweest. Ze wilde alle scholen binnen SPS te zien en daarna pas haar keuze te maken. Bij de Globe dacht ze meteen hier wil ik wel blijven. Daarna kwam deze vacature en toen dacht ik dit is het en toen werd ik aangenomen. Deze functie doe ik nu bijna een schooljaar.

M: Vanuit mijn stage op een school blijven hangen. Toen om de 6 jaar een andere school binnen SPS gezocht. Via vrijwillige mobiliteit. Verschillende bouwen. Bouw coördinator geweest. En toen wilde ik wat anders wel binnen het onderwijs. Toen wilde ik school opleider worden maar hier was toen geen vacature voor helaas. Om mijn kansen te vergroten ben ik toen in alle scholen gaan invallen. Toen kwam er een vacature voor 1 dag school opleider en dat ben ik geworden daarnaast bleef ik in de invalpool werken. Dat heeft zich uitgebreid naar 5 dagen. Toen vanuit de PABO kwam er een nieuwe manier van opleiden, samen opleiden. Om dit in de stichting te brengen wat er een boven schoolse opleider nodig en dat ben ik toen geworden. Deze functie doe ik nu voor 2 jaar. School opleider al een jaar of 5/6.

Heb je nog grote dromen voor in de toekomst?

M: Mijn droom is dat de kwaliteit nog hoger wordt van de afstuderende studenten. En dat de startende leerkrachten blijven. En persoonlijk dat ik nog leerkracht mag worden voor de klas in het speciaal onderwijs.

A: Mijn droom is dat we het nog breder kunnen uitzetten binnen SPS. Het zou fijn zijn als we echt een goed startersprogramma hebben. Persoonlijke droom is dat ik in het praktijk of speciaal onderwijs ga werken als docent.

Hoe zou je de bedrijfscultuur omschrijven binnen Spaarnesant?

M: Er is ontzettend veel mogelijk. Als je je zichtbaar maakt. Gebruik maken van alle scholingsmogelijkheden. En dat er plek is voor je persoonlijke doelen. Je kunt blijven leren en ontwikkelen binnen SPS. Er is oog voor talent, je wordt gezien. Het is een lerende organisatie. SPS staat stevig maar het is een grote organisatie.

Ik wens iedereen een brede blik toe door in de vervangingspool te gaan. We zijn trots op dat we studenten enthousiasmeren voor andere onderwijs. We halen de studenten echt uit hun comfort zone.

A: Ik vind SPS echt een fijne werkgever. Werken vanuit vertrouwen vind ik echt heel prettig. De sfeer is heel fijn, het is laagdrempelig. Er is zoveel mogelijk. Er zijn zoveel scholen dat er altijd wel een plekje voor je is. En de secundaire arbeidsvoorwaarden vind ik echt fantastisch.

Wat vind je van de werksfeer?

Ik heb oprecht het gevoel dat met wie ik op spreek dat het gesprek is terug te filteren naar de kinderen. We praten dezelfde taal. Worden de kinderen hier gelukkig van? Ik voel me altijd welkom op de scholen.

Wat inspireert jou wat je meeneemt en gebruikt in je werk?

M: Heel simpel. De studenten en de kinderen. Echt de praktijk die we meenemen.

A: Maar ik geniet ook zo van de samenwerking met collega’s. Altijd is alles mogelijk. En dit inspireert mij. En de samenwerking tussen ons.

Wat is jouw tip aan anderen die het onderwijs in willen?

Als er een klein vuurtje wakkert maak dan je beeld compleet. Stap binnen bij een school en vraag of je mee mag lopen. (Brede beeldvorming). Is het vak zoals je had gedacht, zie jij jezelf dit doen? Kun je beschrijven wat jou zo motiveert en waarom dit bij jou past? Ga naar open dagen PABO en praat met studenten die een vergelijkbaar startpunt hebben als jij. Het is een pracht vak dus het verkennen waard!

Lees verder

Scroll to top