Technologie als springplank: kinderen en leerkrachten laten groeien

Als leerkrachten zien wat technologie kan doen voor het leren, ontstaat echte magie in de klas.

Met haar passie voor onderwijs en technologie vervult Tamara Koopmans een unieke rol binnen Spaarnesant. Als expert op het gebied van programmeren, mediawijsheid en technologie inspireert zij dagelijks zowel leerlingen als collega’s. Vanuit haar ervaring als leerkracht en haar expertise in digitale tools slaat ze de brug tussen beleid en praktijk. Haar missie? Leerkrachten ondersteunen om technologie op een zinvolle manier in te zetten en leerlingen te laten groeien.

Als leerkrachten zien wat technologie kan doen voor het leren, ontstaat echte magie in de klas.
— Tamara Koopmans, MediaCoach - Digitale vaardigheden specialist 

Een bewuste keuze voor ontwikkeling

Waarom koos je voor Spaarnesant?

Hier kreeg ik de kans om me verder te ontwikkelen, iets wat bij mijn vorige werkgever niet lukte. Spaarnesant bood me die ruimte en dat gaf me meteen het vertrouwen om nieuwe uitdagingen aan te gaan.

Een dag vol variatie en inspiratie

Hoe ziet een werkdag eruit?

Geen dag is hetzelfde. Overdag geef ik vaak gastlessen aan groepen, waarbij ik kinderen laat kennismaken met programmeren, mediawijsheid en technologie. Daarnaast verzorg ik trainingen voor leerkrachten en ondersteun ik hen om digitale tools op de juiste manier te gebruiken. Na schooltijd voer ik overleggen met ICT-coördinatoren, directeuren of collega’s van het stafbureau. Elke dag is gevuld met nieuwe ontmoetingen en uitdagingen.

Verantwoordelijkheden die het verschil maken

Wat zijn je belangrijkste taken?

Ik help leerkrachten om het beste uit technologie te halen en het op de juiste manier in te zetten in de klas. Dat is niet alleen waardevol voor de leerlingen, maar ook voor de leerkrachten zelf.

Hoogtepunten in het werk

Wat zijn de mooiste momenten in je werk?

Het is geweldig wanneer leerlingen me ‘de robotjuf’ of ‘Minecraft-juf’ noemen. Maar wat me echt raakt, is als leerkrachten met eigen ogen zien hoe technologie leerlingen kan inspireren en verbinden met andere vakken. Die aha-momenten zijn goud waard.

Trots op impact

Waar ben je het meest trots op?

Dat ik het voor elkaar krijg dat leerkrachten technologie gaan inzetten zoals het bedoeld is. Niet als een trucje, maar als een waardevol instrument om leren te verdiepen.

Van robots naar beleid

Kun je iets vertellen over je loopbaan bij Spaarnesant?

Ik begon met het begeleiden van scholen bij het gebruik van de zeven NAO-robots. Al snel bleek er behoefte aan een schakel tussen beleid en scholen. Die rol heb ik met beide handen aangepakt. Eerst werkte ik twee dagen per week, maar toen de vraag groeide, ben ik naar drie dagen gegaan. Bij Spaarnesant krijg ik de ruimte om mezelf te ontwikkelen en mijn expertise verder uit te bouwen. Steeds meer scholen weten me te vinden en dat voelt als een mooie erkenning.

Toekomstvisie: dromen en doelen

Wat zijn je ambities voor de toekomst?

Ik kijk meestal niet te ver vooruit, maar ik heb zeker ideeën. Ik zou graag samenwerken met peuterspeelzalen op het gebied van mediawijsheid en digitale vaardigheden. Ook zie ik een rol voor iCoaches die scholen nog gerichter kunnen ondersteunen.

Een open en professionele cultuur

Hoe ervaar je de bedrijfscultuur?

Bij Spaarnesant heerst een professionele en open sfeer. Er is veel oog voor elkaar en op het stafbureau voel je een grote betrokkenheid bij de scholen. Dat zorgt voor een prettige samenwerking.

Werksfeer die verbindt

Wat vind je van de werksfeer?

De werksfeer is verbeterd sinds ik vaker op kantoor werk. Dat helpt me om beter in contact te blijven met collega’s. Op scholen verschilt de sfeer per locatie: sommige werken heel nauw samen vanuit een sterke visie, terwijl anderen nog zoekende zijn. Maar overal zie ik betrokkenheid.

De kinderen blijven de grootste inspiratie

Wat inspireert je in je werk?

De kinderen. Ik blijf in de kern een juf en niets is mooier dan met hen aan de slag gaan. Ook vind ik het fantastisch om leerkrachten te inspireren om dingen anders aan te pakken in de klas. Dat geeft me enorm veel energie.

Een bewuste keuze voor het onderwijs

Wat is jouw tip voor mensen die het onderwijs in willen?

Kies er bewust voor. Denk na over jouw eigen schooltijd: wat neem je mee en wat wil je anders doen? Zorg dat je nieuwsgierig en positief kritisch blijft. Zoek een team dat je inspireert of uitdaagt, want het onderwijs is prachtig zolang je je niet laat meeslepen door ‘alles wat moet’. Blijf altijd focussen op wat je doet voor de kinderen – dat is waar het uiteindelijk om draait.

Ga voor goed werkgeverschap, kies voor Spaarnesant.

Draag bij aan onderwijs waar leerlingen groeien en bloeien. Samen navigeren we met ons Kompas naar wat écht telt, namelijk gelukkige kinderen. Bekijk onze vacatures en stuur jouw CV!

Lees verder

Scroll to top