Op de Hannie Schaftschool geloven we dat leesplezier de motor is van leren. We willen dat kinderen met twinkelende ogen op school zijn; nieuwsgierig en betrokken. Daarom gingen we op zoek naar een manier van leesonderwijs die écht past bij onze leerlingen. We kwamen uit bij ‘Zin in Lezen‘, een aanpak voor groep 1 t/m 4 waarin taal en lezen volledig worden verbonden aan betekenisvolle thema’s. Geen losse werkboekjes meer, maar lezen en schrijven vanuit ervaringen die de kinderen zelf opdoen. Taal krijgt betekenis, en dát maakt het verschil.
Een twinkeling in de ogen
Voor ons op school werkte het simpelweg niet meer: “Veilig Leren Lezen”. De schoen wrong aan alle kanten. Het grote verschil in letterkennis tussen de kinderen laat zich simpelweg niet voldoende vangen in een raketje of een maantje. Kinderen die al hele boeken kunnen lezen moeten ineens de ‘i’ van ‘ik’ gaan leren. En kinderen zaten bovendien hele dagen lijntjes te trekken tussen een letter en een plaatje. Lekker demotiverend voor zowel de kinderen als de leerkracht 🙁
Dat moest dus anders: een hoge betrokkenheid bij kinderen, dáár gaan we voor. Je kent het wel: een twinkeling in de ogen, kinderen die op het puntje van hun stoel zitten en niet te stoppen zijn van het enthousiasme. Kortom: kinderen staan AAN!