Blijf Zitten in Haarlem: Jongeren kiezen voor het onderwijs

In 2024 was Spaarnesant mede-initiatiefnemer van de wervingscampagne Blijf Zitten in Haarlem, een opvallende en positief ontvangen actie die jongeren in Zuid-Kennemerland enthousiast maakte voor een toekomst in het basisonderwijs. De campagne werd op 14 oktober feestelijk en officieel afgetrapt door de Haarlemse wethouder Bas van Leeuwen en Annette Wolthers. Met hun betrokkenheid werd nog eens onderstreept hoe urgent én belangrijk het thema is: het lerarentekort vraagt om nieuw talent en frisse energie.

De campagne speelde zich af op straat en online, met kleurrijke posters in bushokjes, advertenties in horecagelegenheden, busreclames en pakkende video’s op Instagram. De bijbehorende website www.blijfzitteninhaarlem.nl fungeerde als centraal platform waar jongeren alle informatie konden vinden over de opleiding en het werkveld.

De boodschap was helder en krachtig: “Word de leerkracht die jij vroeger nodig had.” In plaats van te focussen op het tekort, draaide de campagne het verhaal om. Het ging om kansen, betekenis en toekomst.

Ik vind kinderen heel leuk en het lijkt me een baan waarin je van alles meemaakt. Je kunt kinderen helpen en echt een bijdrage leveren aan hun opvoeding.
— Jersey, 19 jaar uit Haarlem

Haarlem als onderwijs-hub

De samenwerking met Hogeschool Inholland in Haarlem bleek een schot in de roos. Dankzij de campagne steeg het aantal aanmeldingen voor de open dagen van de pabo-opleiding. Jongeren kwamen niet alleen uit Haarlem, maar ook uit omliggende gemeenten als Bloemendaal, Heemstede en Zandvoort. De campagne benadrukte bewust dat leven in Haarlem je het beste van twee werelden biedt: wonen en werken in de leuke stad Haarlem met een grote diversiteit aan basisscholen.

Noor Könning (24), vierdejaarsstudent Onderwijs & Innovatie bij Inholland, deelde haar verhaal in de campagne. Naast Noor werden meer jonge leraren-in-opleiding en pas afgestudeerden in de spotlights gezet, waardoor het beeld van de leerkracht als rolmodel tastbaar werd. Dat werkte inspirerend.

Ik wil zorgen voor een omgeving waar leren en lol hand in hand gaan. Je kunt écht iets betekenen in het leven van kinderen. Dat is elke dag weer bijzonder.
— Noor Könning (24), vierdejaarsstudent Onderwijs & Innovatie bij Inhollan
  • Verbeter je graag iemand die iets verkeerd schrijft?

    Een creatieve vondst binnen de campagne was de actie Zoek de taalfout, waarbij bewust fouten werden geplaatst in uitingen op social media en posters. De reacties waren hilarisch en soms fel: mensen stoorden zich zichtbaar aan kromme zinnen of spelfouten, en gingen er massaal over in discussie. Precies dat was het punt. Wie zich ergert aan taalfouten of graag anderen verbetert, kreeg een prikkelende boodschap mee: Stoor jij je aan taalfouten? Of verbeter je graag iemand die iets verkeerd schrijft of zegt? Overweeg dan een baan in het onderwijs! Want daar is behoefte aan mensen met taalgevoel én hart voor kinderen.

Een positief effect

De campagne liet zien dat het werk van een leerkracht niet alleen zinvol is, maar ook toekomstbestendig, gevarieerd en sociaal. Het enthousiasme van de jongeren, gecombineerd met een herkenbare visuele stijl en oprechte verhalen, zorgde ervoor dat Blijf Zitten in Haarlem uitgroeide tot een regionale voorbeeldcampagne.

Spaarnesant kijkt dan ook met trots terug op de campagne en ziet de interesse onder jongeren voor de lerarenopleiding als een hoopvol signaal voor de toekomst van het onderwijs in de regio. Ook in 2025 blijft het onderwijsbestuur investeren in initiatieven die jonge mensen verbinden aan het basisonderwijs — want de toekomst begint bij een goede leerkracht.

Blijf zitten in Haarlem was een initiatief van de besturen voor primair onderwijs in regio Zuid-Kennemerland, gefinancierd vanuit subsidieregeling Regionale Aanpak Personeelstekort Onderwijs (RAP).

Wat me vooral aanspreekt is dat je creatief mag zijn in de klas. En het salaris viel me eerlijk gezegd ook mee, toen ik de informatie op de site las.
— Younes (18) uit Haarlem
Scroll to top